Під час війни онлайн-казино стали джерелом швидкого задоволення, що призвело до поширення ігрової залежності серед населення, а особливо серед військових.
29 березня військовослужбовцем 59 бригади Павлом Петриченком була зареєстрована петиція про обмеження онлайн-казино, яка майже миттєво набрала 25 000 підписів. Петиція вимагала заборони доступу казино для військових, реклами з воєнною символікою, співпраці казино з благодійними фондами тощо.
На петицію відреагував президент, і 5 квітня був зареєстрований і прийнятий у першому читанні законопроєкт 9256-д про реформу ринку азартних ігор.
Але новий законопроєкт не розвʼязує ключового питання.
Центр дослідження законодавства України дослідив законопроєкт № 9256-д, який має реформувати ринок азартних ігор та розв’язати гостру проблему лудоманії у військовослужбовців.
Попри те, що законопроєкт був зареєстрований оперативно, відреагувавши на резонансну петицію про обмеження онлайн-казино під час воєнного стану, його зміст не відповідає первинним вимогам цієї петиції. Замість конкретних механізмів обмеження доступу військових до азартних ігор онлайн, законопроєкт лише відкладає розв’язання цього питання.
- Згідно із запропонованими змінами, визначити порядок обмежень для військовослужбовців має Кабінет Міністрів. Однак на розроблення відповідної нормативної бази уряду відведено 3 місяці.
- Безпосереднє впровадження обмежень покладається на новостворені регуляторні органи замість чинної Комісії з регулювання азартних ігор. Але створення цих органів також затягнеться на кілька місяців після ухвалення законопроєкту.
- Пропонований механізм блокування переказів військових на рахунки онлайн-казино сформульований настільки нечітко, що його ефективність викликає сумніви.
Наявні в чинному законодавстві норми про заборону участі в азартних іграх за рішенням суду або на вимогу родичів могли б бути доповнені й для військових. Однак цього не зроблено.
Законопроєкт №9256-д лише імітує розв’язання проблеми лудоманії серед військових. Фактично ж появи працюючих механізмів обмеження доступу для цієї групи ризику доведеться очікувати ще щонайменше рік, якщо не більше.
Законопроєкт потребує значного доопрацювання, зокрема в частині якомога швидшого запровадження ефективного механізму обмеження доступу до онлайн-казино для вразливих категорій, зокрема військових.
Також варто відмовитись від ідеї ліквідовувати існуючий регулятор (КРАІЛ), недоліки якого можна виправити, замість непрозорого створення двох нових органів в умовах браку коштів на їхню роботу.
У підсумку, законопроєкт №9256-д фактично не вирішує гострої проблеми ігрової залежності серед військовослужбовців, яка мала стати його ключовою метою згідно з первинною петицією. Натомість він містить ризики корупції та погіршення ситуації на ринку азартних ігор загалом.